C-S Turbin Service

Jag heter Christer Söderhäll, modellflygare sedan barnsben och RC-flygare sen 30-års åldern.

Turbinintresset låg och pyrde men fick fart efter ett besök av några glada ”norska gutter” jag tror det var Cato, Per och några till som gästade AKMG på Torslanda senare delen av 90-talet dom gjorde en uppvisning som jag sent skall glömma.

Efter detta var jag fast i ”jetåldern” och givetvis skulle man bygga själv. Turbomin kostade över 30.000:- och var helt otänkbar att köpa. Startade med att bygga KJ-66 enligt Schreckling/Artes ritningar med varierande framgångar tills jag träffade Lars Nöhr (SimJet) i Holstebro som hjälpte mig med balansering byggtips och mycket mer under kommande år, det blev 6-7 turbiner byggda under denna tid.

Jag fick många förfrågningar om att bygga eller att reparera turbiner, men det hela stupade på att jag inte kunde utföra en riktig balansering av turbinen efter avslutat arbete.

Balanseringsproblemet löstes av min ”gamle” modellflygkamrat Kennet Gustavsson som besatt de rätta kunskaperna för att utföra jobbet. Så efter flera år av experimenterande och många förkastade apparater fick vi fram en balanserare som motsvarade kraven att balansera en komplett monterad turbin.

Under år 2008 startade jag C-S Turbine Service för att serva och reparera turbiner till de Svenska, Norska och Finska Jetmodellflygarna . Vi har en välutrustad verkstad för svarvning, fräsning, svetsarbeten och lödning.

C-S Turbine Service tillverkar även ”skräddarsydda” utblåsrör, ”thrustpipes” efter beställarens mått och turbinstorlek.

Service

Före & Efter-säsongskontroll:

Delvis demontering av turbinen för kontroll av kompressor, kompressorhus, turbin, EGV, brännkammare, flöden av bränsle, smörjning och gas. Kontroll av lager, lagerlägen, spel mellan turbin/EGV. Rengörning.

Speciellt viktigt är kontrollen av oljeflödet så att inte filter eller restrictor är igensatta eller delvis blockerade.

Här mäter jag mängd/tid under normalt bränsletryck.
Balansering , testkörning med protokoll som redovisar temperatur, bränsletryck, bränsleförbrukning och dragkraft vid fem olika varvtalslägen beroende på turbinmodell.

Testprotokollet tillsammans med arbetsordern blir ett värdefullt dokument vid eventuell försäljning av din turbin.

Balansering

Precisionsbalansering ner till under 10mgr mm

Alla jobb, reparation eller service på turbinen där man har lossat på kompressormuttern och ändrat inbördes läge mellan turbin/axel/kompressorhjul, kräver att man utför en balansering av turbinen.

Efter utförd rep, alt service balanseras turbinen till ca. 100mg*mm därefter testkörs turbinen i provbänk på olika varvtal i ca. 7-10 min för att den skall ”sätta sig” därpå utförs finbalansering till under 10mg*mm.

Enklare form av balansering utföres då man endast vill kontrollera balansen och eventuellt justera uppkommen obalans, då man ej har rubbat inbördes ordning av turbin/axel/kompressorhjul kan balanseringen utföras utan testkörning.

Utblåsrör

Utblåsrör tillverkas i huvudsak till tre turbinstorlekar och bestäms av turbinhjulets diameter – 54mm, 66mm och 70mm.

Rören tillverkas i rostfri plåt, 0,15mm i innerröret och 0,10 i ytterröret ( kylmanteln). Anslutningskonan (flamskyddet) trycksvarvas i aluminium med diameter efter önskemål, standard är 140mm för större turbiner.

I övrigt skräddarsys rören efter kundens önskemål beträffande längd eller specialutförande. Reservation gäller för byxrör – endast efter överrenskommelse.

Motorförsäljning

C-S Turbine Service är återförsäljare för Jets Munts Merlin motorer och Xicoy elektronik.

Vi tar hem motorer på beställning och normal leveranstid är ca två veckor om produkten finns på lager hos leverantören.

Reparationer / Tillverkning / Garantier / Begagnattest

Reparationer
Reparationer efter krasch eller turbinhaveri.

Tillverkning
Tillverkning och bearbetning av turbindelar fräsning och svarvning av rågjutna reservdelar när dessa inte finns att tillgå typ KJ 66 hemmabyggen.

Ombyggnad av turbiner och tillverkning av delar enl. kundens anvisning

Garantier
På alla arbeten lämnas 6 månaders garanti. Originalreservdelar enl. fabrikanten

Begagnattest
Står du i läge att köpa en begagnad turbin chansa inte på att den är ok. Även om den förre ägaren inte vill lura dig har han ofta väldigt lite koll på turbinens kondition. Den kan ha fungerat helt ok. tidigare men brännkammaren och EGV’n kan vara utbränd ( se bilder i galleriet) och då har du inte många flygtimmar kvar.

Det är bättre att lägga en tusenlapp på att få turbinen genomgången än att senare upptäcka fel där notan slutar på 8 – 10 tusenlappar, har du då lagt 10.000:- på en beg. turbin blir det en dålig affär jämfört med nyköp.